Harris County Offers Coronavirus Guidance

March 5, 2020

Harris County Offers Coronavirus Guidance

Harris County Public Health is reporting the first two confirmed cases of 2019 Novel Coronavirus in Harris County. The two confirmed cases are travel-related and at this time, there is no evidence of community spread. For the general public, who are unlikely to be exposed to this virus at this time, the immediate health risk from COVID-19 remains low.

What Should People Do?
Residents should go about their daily lives, but practice every day preventative measures to avoid the spread of respiratory viruses:
  • Avoid close contact with people who are sick.
  • Avoid touching your eyes, nose, and mouth with unwashed hands.
  • Stay home when you are sick.
  • Cover your cough or sneeze with a tissue, then throw the tissue in the trash.
  • Clean and disinfect frequently touched objects and surfaces using a regular household cleaning product.
  • Wash your hands often with soap and water for at least 20 seconds, especially after going to the bathroom; before eating; and after blowing your nose, coughing, or sneezing.
  • If soap and water are not readily available, use an alcohol-based hand sanitizer that contains 60%–95% alcohol.

CDC Facemask recommendations:
CDC does not recommend that people who are well wear a facemask to protect themselves from respiratory viruses, including COVID-19. Facemasks should be used by people who show symptoms of Coronavirus Disease 2019, to protect others from the risk of getting infected. The use of facemasks is also crucial for health workers and people who are taking care of someone in a close setting (at home or in a health care facility).

Call your healthcare professional if you feel sick with fever, cough, or difficulty breathing, and have been in close contact with a person known to have COVID-19, or if you live in or have recently traveled from an area with ongoing spread of COVID-19.

There is no need to go the emergency room unless you have a medical emergency. Emergency rooms need to be able to serve those with the most critical needs.

Stay informed by visiting Ready Harris website www.readyharris.org, Harris County Public Health website www.hcphtx.org/nCov and social media channels @readyharris @hcphtx

El condado de Harris ofrece orientación sobre el coronavirus

El Departamento de Salud Pública del Condado Harris reporta los primeros dos casos confirmados del nuevo Coronavirus 2019 en el Condado de Harris. Los dos casos confirmados están relacionados con viajes, por ahora, no hay evidencia de propagación comunitaria.

Se le informa al público en general, que es poco probable que se exponga a este virus en este momento, el riesgo inmediato para la salud de COVID-19 sigue siendo bajo.

¿Qué deben hacer las personas?
Los residentes deben seguir con su rutina diaria, pero se les aconseja practiquen diariamente medidas preventivas para evitar la propagación de virus respiratorios:
  • Evite el contacto cercano con personas que están enfermas.
  • Evite tocarse los ojos, la nariz y la boca con las manos sin lavar.
  • Quédese en casa cuando esté enfermo.
  • Cúbrase al toser o estornudar con un pañuelo desechable y bótelo a la basura.
  • Limpie y desinfecte objetos y superficies que se tocan con frecuencia utilizando un producto de limpieza doméstico normal.
  • Lávese las manos con frecuencia con agua y jabón durante al menos 20 segundos, especialmente después de ir al baño, antes de comer y después de sonarse la nariz, toser o estornudar.
  • Si no hay agua y jabón disponibles, use un desinfectante para manos que contenga una base de alcohol entre 60% –95%.

Recomendaciones de CDC en relación a las máscaras protectoras:
Los Centros de Control y la Prevención de Enfermedades, mejor conocidos por sus siglas en inglés como CDC, no recomiendan que las personas que no afectadas utilicen una máscara facial para protegerse de los virus respiratorios, incluido COVID-19. Las personas que muestran síntomas de la enfermedad por coronavirus 2019 deben usar máscaras faciales para proteger a otras personas del riesgo de infectarse. El uso de mascarillas también es crucial para los trabajadores de la salud y las personas que cuidan a alguien en un entorno cercano (en el hogar o en un centro de atención médica).

Llame a un profesional de la salud si se siente enfermo y con fiebre, tos o dificultad para respirar, y ha estado en contacto cercano con una persona que sabe que tiene COVID-19, o si vive o ha viajado recientemente desde un área con propagación continua de COVID -19.

No es necesario ir a la sala de emergencias a menos que tenga una emergencia médica. Las salas de emergencia deben poder atender a las personas con las necesidades más críticas.

Manténgase informado visitando el sitio web de Ready Harris www.readyharris.org, el sitio web de Salud Pública del Condado de Harris www.hcphtx.org/nCov y los canales de redes sociales @readyharris @hcphtx

Follow ReadyHarris on Twitter, FacebookInstagram and YouTube | Download the ReadyHarris App